Munkaadói szempontból: Ha a munkatársak elérnek és átadnak minden lényegi információt, a folyamatok jól működhetnek, a gondolatok egymást termékenyítik meg, a szervezet öntanulási képessége javul, a közösség is erősebbé, egységesebbé válik. Vagyis hatékonyabbá válik a működés, nő a teljesítmény és a profit.
Munkavállalói szempontból: Ha sikerül a résztvevőnek egyensúlyt találnia a másik és saját igényei között, akkor érzelmileg nehéz helyzetekben is épül önbizalma és fejlődnek kapcsolatai. Amikor nem akarja többé kontrollálni a másik felet, hanem magának és a partnerének is megengedi, hogy az legyen, aki, akkor lesz igazán hiteles a kommunikációja.
A kommunikáció nem pusztán eszközök és tartalmak egysége. Annál több: az együttműködés közege. Áthatja a minőséget, a folyamatokat, a projekteket, az innovációt, a közösséget is.
Az asszertivitás olyan ön- és érdekérvényesítő kommunikáció, amelyben a másik fél érdekeit, céljait is maximálisan figyelembe vesszük. Az asszertivitás lényegében olyan kommunikációs vagy még inkább kapcsolati modell, amelynek lényege a nyitottság, az őszinteség. Annak készsége, hogy verbálisan és non-verbálisan egyaránt közölni tudjuk saját pozitív és negatív érzelmeinket, gondolatainkat és érzéseinket anélkül, hogy szükségtelen szorongást vagy bűntudatot tapasztalnánk, vagy megsértenénk mások méltóságát. A felelősség vállalása azért, ami az életben velünk történik. Ennek elsajátítását támogatja a kommunikációs tréning.
Kommunikációs tréning célja:
- az érdekérvényesítő készség erősítése
- saját véleményünk képviselete
- aktív hallgatás és mások véleményének befogadása
- meggyőzés, érdekeink képviselete
- nyertes-nyertes kommunikációs helyzetek kialakítása
- különböző kommunikációs helyzetek sajátosságainak megértése, és a különböző helyzeteknek, illetve partnereknek leginkább megfelelő kommunikációs eszközök alkalmazása
- nemet mondás elsajátítása
- konfliktusos helyzetek kezelése asszertív módon
- agresszív és behódoló technikákon kívüli kommunikációs lehetőségek megismerése és elsajátítása
Témakörök:
- A kommunikáció mibenléte a hétköznapokban
- A kommunikáció fajtái és szintjei; kommunikációs törvények
- Az asszertivitás modell interaktív bemutatása, működése és eredménye
- Az agresszív, passzív, asszertív kommunikáció
- A passzív és az agresszív kommunikáció okai, viselkedéses jellemzői, hatása
- Az asszertivitás hasznossága/jelentősége a magán és üzleti szférában